93/5/19
2:31 ع
نخستین روز هفته به نام کیوان شیدنام گذاری شده است که تشکیل شده است ازکیوان + شید . کیوان بعد ازمشتری بزرگترین سیاره
شمرده میشود . که700برابر زمین است . آنرازحل نیز نامیده اند. شید نیز به چم ( معنی ) نور و روشنایی است . ازاین رو روز
نخست ایران یحکایت ازسیاره روشن ونورانی را دارد .
مهرشید ( یکشنبه) :روز دوم ازهفته مهرشیداست که مهرآن به چم ( معنی ) دوستی ومهربانی است . درپهلوی میتراست . مهربرگرفته شده ازآئین
هفت هزارساله میترایی است . مهرهمچنین ایزد عهدو پیمان است ودر اوستا آمده است که هیچ چیز بر ایزد مهرپوشیده نخواهد
بود . نامگذاری این روزبه مهرشیدحکایت ازتعهدی است که بین مردمان باید بر قرار باشد زیرا درایران باستان پیمان شکنی و
دروغ بزرگترین گناهان به حساب می آمده است . شید نیزبه چم ( معنی ) روشنایی ونور می باشد .
مه شید(دوشنبه):مه برگرفته شده ازماه است که این نیز ازآیین میترایی کهن ایرانی آمده است . خورشید و ماه ازتندیسهای آئین میترایی بوده است
که نشان ازقدرت وپویایی جهان آفرینش داشته است . سومین روز هفته درایران باستان به نام این نمادخداوند نام گذاری شد و آنرا
مهشیدبه چم ( معنی ) ماه روشن ونورانی نام گذاشتند .
بهرام شید( سه شنبه):بهرام برگفته شده از ورهرام زبان پهلوی باستان است واز یک سو نام ستاره مریخ است . بهرام ایزدپیروزی درایران باستان شمرده
می شده است واندیشه نیاکان مابر این بوده است که خداوندیکتا ( اهورامزدا ) نیرویهایشرابرایاجرادربینافرادبشربین
ایزدان ( فرشتگان ) خود تقسیم نموده است تا آنان آنرا برای مردمان پیاده کنند . ازاین رو بهرام ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و
. چهارمین روزهفته به نام روز پیروزی روشنایی برتاریکی وغلبه انسان بر بدی هاو اهریمن نام گذاری شده است .
تیرشید(چهارشنبه):تیربرگرفته شده از تیشتر پهلوی است . نیاکان ماتیر را ایزدان ونگهبان باران نام گذاری نموده اند واین گونه می پنداشت ه اندکه
اهورامزدا برای یاری رسانی به کشاورزان وجلوگیری ازخشکسالی و با روری زمین و سبزو سالم وپاکیزه ماندن جهان به ایزد
باران فرمان می داده است که به یاری مردمان برسد . درکل این روز به نام روز روشنایی باران وخواست پروردگار برای حفظ
طبیعت نام گذاری شده است .
اورمزدشید(پنجشنبه) :
اورمزدنام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی ازقدرت و توانایی پروردگار است . این نام از واژههای پهلوی ارمزد
- هرمزد - اورمزد - هورمزد - اهورامزدا - مزداگرفته شده است . ازاین رو پنجمین رو زهفته به نام رو زروشنایی خداوند
نام گذاری شده است . ازاین رو این واژه هنوزبه گونه ای دیگر درشب های جمعه برقرار است وهنوز تصورمردمان ما ب راین
است که شبهای جمعه روز ارتباط باخداوند وفوت شدگان است .
ناهیدشید (آدینه ):
پیام رسان